Oorspronkelijk geplaatst door Flip Hasjkip
View Post
Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Bos eerste indoor kweek
Collapse
X
-
Bedoeling is dus om verder te gaan groeien in de kas na het verpotten of als de plantjes te groot voor de minikas gaan worden.
Nu zit ik natuurlijk met een aantal vragen.
1. Ik ga verpotten naar 4x 18L potten. Moet ik dit doen voor of na het toppen?
2. Mag ik de lange steel tot aan het bladerdek (ongeveer 10cm steel) in de grond planten of niet? (Helaas, de foto blijft draaien zodat hij ligt.)
3. Wanneer moet ik gaan toppen? Volgens mij zouden de plantjes al zo ver moeten zijn (2 plantjes hebbe al 6 bladvertakkingen en 2 plantjes 5 bladvertakkkingen), maar ik zie in de oksels nog geen zijtakken komen. Wat moet ik nu doen?
Als eenmaal alles goed is gaan de 4 planten in een 1.2m x 1.2m x 2m tent met een 600 W HPS lamp en ik denk erover om langs iedere zijkant een 30w ledpaneel te hangen die nu in de minikas zitten voor het kleurenpaneel. In de tent zit een koolstoffilter met een 350m3 motor en daarachter nog een silencer.You do not have permission to view this gallery.
This gallery has 2 photos.Last edited by Bokweekt; 3 March 2018, 14:02.
Comment
-
Je kan zowel toppen na of voor het verpotten, maar niet toppen en dan de dag erna meteen verpotten aangezien zo een plantje ook stress ervaart en tijd nodig heeft om te herstellen. De ene strain wat langer als de andere. Verpotten kan je doen tot aan de lob bladen of net iets onder maar zou niet hoger gaan.
-
Nou.. het is mij anders wel opgevallen dat een plant wat getopt is zeker wel een aantal uren nodig heeft om te herstellen. Heb zelf alleen nog niet getopt en dan direct overpot, zal het proberen zodra ik weer ga ontkiemen (misschien sneller dan gepland)
-
-
Hallo mede tuinierders,
Helaas op mijn 3de vraag nog geen antwoord gekregen. Heb al verslagen gelezen maar dan zie ik bij anderen uit de oksels toch al vertakkingen komen en bij mij niet. De vraag blijft dus of ik ondanks dat er geen nieuwe takken vormen ik toch kan gaan toppen? Helaas is de foto wederom gedraaid.
Verder groeit alles goed, maar moet op korte termijn ook gaan verpotten want de dames zitten bijna tegen de leds aan, en we willen toch niet dat ze zichzelf gaan verminken.
You do not have permission to view this gallery.
This gallery has 1 photos.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View PostEr is te weinig licht en dan denkt uw plant, goh die zijscheuten daar steek ik geen tijd in. Als je gaat toppen laat je ze geen keuze. Maar het zal traag gaan. Er zitten er sowieso gereed, maja. Bij verlichten he.
Heb een foto genomen van de bak met de verlichting. Is dit te weinig dan?
We gaan morgen dan toch proberen te toppen. Ga dan net boven het 4de blad knippen, en dan maar hopen dat hij zijvertakkingen gaat maken.
Verder zien de dames er volgens mij gezond uit.You do not have permission to view this gallery.
This gallery has 2 photos.
Comment
-
Juist. Je ziet aan ander kweekverslagen dat ze licht tekort komen. Ik zie dat niet aan de lampen, maar aan de planten. Dunne stelen, gestrekte planten, en de derde node nog drie vingerig blad. Onder 2 spaarlampen van 30 watt had je een beter resultaat. Die onderste twee nodes die worden doorgaans weinig of niks. Dus je hebt er nu nog 1 over. Het kleine beetje energie dat de plant kon opwekken heb je er nu wel afgeknipt. Wsl staan ze er binnen een week nog exact hetzelfde bij. Als ze het willen redden zal je ze toch zo snel mogelijk onder de hps moeten zetten.
Comment
-
de eerste 2/3 weken zijn het belangrijkste voor een zaailing omdat dan de wortels gevormd worden
mijn zaailingen gaan in potjes van 600ml onder ledpaneeltje van 50 watt en lamp raakt bijna de plantjes
die lamp geeft wel niet veel warmte en is 50cm op 25cm en juist gepast voor 10 potjes
de potjes zitten dan na 2/3 weken volledig volgeworteld want onderaan komen ze piepen door de gaatjes
de aarde is gewone universele potgrond van canna wel voorbemest en vochtig gemaakt (geen modder natuurlijk)
en de eerste weken geen water of voeding buiten de bovenste grondlaag wat natspuiten met sproeiertje zodat de wortels water moeten zoeken
succes
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View PostDus je hebt zelf ook het grote verschil gezien met andere kwekers die plantjes van 6 weken hebben ?
Een degelijke verlichting voor de groeiperiode lijkt me een prima verbeterpunt voor de volgende keer.
Dat scheelt je zomaar 3 weken of meer.
Je zou ze ook alvast onder de HPS kunnen zetten.
zoals je waarschijnlijk had gelezen hebben de dames de eerste paar weken in de vensterbank gestaan en nogal koud. Dit is inderdaad niet goed gegaan en denk dat dat de oorzaak is van de lange strek. (Nu ik getopt heb blijkt het nu een stuk beter te gaan.) Hierna zijn ze de bak ingegaan met 60W led. Had ook al aangegeven dat ik andere led ga plaatsen omdat ik de led platen van nu als extra bijverlichting wil geven in de tent. (Hoewel dit waarschijnlijk niet nodig is, maar ik wil kijken of ik verschil heb/zie.) En ja om voor de eerste keer kweken meteen onder 600 W HPS te zetten kan ik er niet achter komen hoe ik voor moet groeien.
Voor mij is dit een leerproces om te kijken hoeveel tijd ik zometeen nodig heb om te beginnen met het starten van de zaailingen voordat de planten die in de tent staan, deze verlaten. Zo hoop ik dus toch tijd te winnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View PostJuist. Je ziet aan ander kweekverslagen dat ze licht tekort komen. Ik zie dat niet aan de lampen, maar aan de planten. Dunne stelen, gestrekte planten, en de derde node nog drie vingerig blad. Onder 2 spaarlampen van 30 watt had je een beter resultaat. Die onderste twee nodes die worden doorgaans weinig of niks. Dus je hebt er nu nog 1 over. Het kleine beetje energie dat de plant kon opwekken heb je er nu wel afgeknipt. Wsl staan ze er binnen een week nog exact hetzelfde bij. Als ze het willen redden zal je ze toch zo snel mogelijk onder de hps moeten zetten.
Oke, dat knippen bij de 2de node met 5 vingerig blad had ik nog niet gelezen, maar is een opsteker voor de volgende kweek. Ga dan meteen de bak gebruiken dus hoop dat dit een verbetering zal zijn. Hoop nu toch op verbetering van de huidige kweek. Heb een foto gemaakt en misschien kan je deze beoordelen voor mij. Het lijkt erop dat er wel schot in de zaak zit. Althans dat hoop ik natuurlijk. Van de week wil ik gaan verpotten naar 18 L.You do not have permission to view this gallery.
This gallery has 1 photos.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DannyDeVito View Postde eerste 2/3 weken zijn het belangrijkste voor een zaailing omdat dan de wortels gevormd worden
mijn zaailingen gaan in potjes van 600ml onder ledpaneeltje van 50 watt en lamp raakt bijna de plantjes
die lamp geeft wel niet veel warmte en is 50cm op 25cm en juist gepast voor 10 potjes
de potjes zitten dan na 2/3 weken volledig volgeworteld want onderaan komen ze piepen door de gaatjes
de aarde is gewone universele potgrond van canna wel voorbemest en vochtig gemaakt (geen modder natuurlijk)
en de eerste weken geen water of voeding buiten de bovenste grondlaag wat natspuiten met sproeiertje zodat de wortels water moeten zoeken
succes
Bij jou gaan ze wel meteen vanaf dag 1 de tent in? Vind het voordeel van mijn bak dat ik de temperatuur beter kan controleren en regelen. Heb al 2 verwarmingsmatjes gekocht zodat ik in de koude periodes kan bijverwarmen. Zal de volgende keer dan de ledlampen verder naar de plant toe brengen, of de pot omhoog, dat zou ook nog een optie zijn omdat ik op andere led over wil gaan.
Ik heb Batmix gebruikt. Wordt overal afgeraden, maar volgens mij heeft dit geen problemen gegeven en anders hoor ik dat natuurlijk graag.
Tevens heb ik andere potjes gekocht voor een betere verdeling in de bak. 7*7*8 cm. Ik ga dus qua begin pot wat kleiner. Wat is jouw reden geweest om groter te gaan?
Comment
-
er zijn verschillende manieren je hebt de manier van dannydevito aangeeft
ik werk met een andere lamp voor de voorgroei
lamp paar cm van de plantjes hangen deze lampen geven weinig warmte en perfect voor voor groei en omdat ze zo dicht kunnen hangen kunnen de plantjes ook niet strekken ik heb de 2X55 wat versie
en na enkel weken kan je ze knippen en over potten in grote potten en de gewone hps erop niet direkt 600watt maar dimmen naar 250watt eerste week week erna 400 watt en als je over gaat op 12/12 naar 600 wat schakelenhttps://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
KEEP ON GROWING AND SMOKING
Comment
Comment